wmspotters.pl
Niedziela, 25 Czerwca 2017

Olsztyn:
Temperatura
Ciśnienie

468033 wizyt
 Strona główna Artykuły Lotniska Galeria Kontakt RSS Nasz twitter


Radar na żywo Nasza galeria na lotnictwo.net.pl Kanal na YouTube

Oficjalny partner witryny
Aeroklub Warmińsko-Mazurski

Kamera AWM
Kamera AWM


Zimowa wizyta na EPSY


     Z czym Wam kojarzą się Szymany ? Na tak zadane pytanie każdy odpowiada, że z miejscowością na Mazurach, że znajduje się ona obok Szczytna i że było tam lotnisko. Twierdzenie, że „było tam lotnisko” słyszałem już niejednokrotnie, dlatego pewnego grudniowego popołudnia postanowiłem to sprawdzić i ocenić, czy EPSY to zapomniany już kawałek mazurskiej ziemi, czy też zalążek wielkiej inwestycji, o której już niebawem będzie głośno w Polsce, a nawet w Europie.

     Wraz z Przemkiem, pasjonatem wszelkiego rodzaju urządzeń nadawczo – odbiorczych, a zarazem członkiem Warmińsko Mazurskiego Klubu Miłośników Lotnictwa „WMSpotters” spontanicznie wybraliśmy się na wycieczkę na Lotnisko w Szymanach. Jak na grudniowe popołudnie pogoda była dla nas łaskawa, temperatura oscylowała w okolicach -4 st., nic nie padało, a drogi były w miarę przejezdne. Kilka kilometrów za Szczytnem na drodze do Wielbarka, zobaczyliśmy upragniony znak „Lotnisko – Szymany” w prawo, no więc skręcamy. Wjechaliśmy na utwardzoną, pokrytą śniegiem drogę, pośród lasu, a wokół widać było słupki betonowe z drutem kolczastym. Potem już tylko skręt w lewo i już z daleka zaczęła ukazywać się nam wielka niebieska brama wraz z napisem na kartce „WSTĘP SUROWO WZBRONIONY” i kamerą monitoringu skierowaną wprost na nas. Widać, że tędy ktoś jeździ - stwierdziliśmy, śnieg skrupulatnie zebrany, więc jak na grudniowy dzień lotnisko w Szymanach nie wydaje się miejscem zapomnianym. Obok wspomnianej kartki, była jeszcze jedna - „W dni powszednie Port Lotniczy Szczytno – Szymany czynny w godzinach od 8:00 do 16:00”, no i był jeszcze telefon kontaktowy. Spodziewaliśmy się, że tak naprawdę niczego nie zobaczymy, oprócz ogromnego terenu pokrytego śniegiem – w końcu to grudzień, a lotnisko jest czynne tylko w okresie letnim i to tylko dla samolotów General Aviation. Kierowani zasadą „Kto pyta, nie błądzi!” postanowiliśmy wykonać  telefon. Po przedstawieniu się i krótkiej rozmowie z miłą panią, otrzymaliśmy zgodę na wjazd. Przemek czmychnął do auta, ja otworzyłem bramę i już po chwili byliśmy przed najbardziej znanym budynkiem Portu Lotniczego Szczytno – Szymany, czyli wieżą kontroli lotów.

     Przywitał nas pracownik portu lotniczego. Po kolejnym przedstawieniu się i określeniu celu wizyty, ku naszemu zdziwieniu Pan wiedział, że reprezentujemy Klub „WMSpotters” i po krótkiej rozmowie zaprosił nas do środka. Widać było, że terminal i wieża kontroli lotów swoje lata świetności ma już za sobą. Po dotarciu na ostatnie piętro, za białymi drzwiami ukazało nam się serce wieży, czyli urządzenia nadawczo – odbiorcze oraz panel sterowania światłami na pasie. Ilość urządzeń do obsługi lotniska nieco uboga, ale jak zapewnił nas pracownik, wszystko działa. Od razu naszą uwagę przykuł panel sterowania światłami na pasie wraz z odwzorowaniem ich położenia. Urządzenie jest sprawne, ale jak się dowiedzieliśmy światła dawno nie były konserwowane i na tą chwile nie świecą. Podczas naszej wizyty jedno z urządzeń było ciągle włączone i jak udało nam się ustalić działa ono non stop. Jest to urządzenie firmy VAISALA, które na bieżąco śledzi warunki pogodowe na lotnisku, głównie siłę i kierunek wiatru, pułap chmur, temperaturę, ciśnienie oraz inne pomiary, które są pomocne w obsłudze statku powietrznego. Na panelu pokazującym odwzorowanie świateł na pasie widać dokładnie że tylko podejście na kierunku RWY 02 jest wyposażone w system ILS CAT I (kategorii pierwszej). Uzyskaliśmy informacje, że konserwacja każdego systemu ILS wymaga rocznie dwóch oblotów specjalnego samolotu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA), a niestety jednorazowy koszt tego „zabiegu” jest spory. W związku z tym, że EPSY nie mają wystarczających dochodów i dotacji, nie są wstanie opłacić takiej usługi. Chciałbym dodać, że lotnisko posiada również naziemną radiolatarnię NDB.

     Oczywiście nie zapomnieliśmy się zapytać o przyszłość tego już zapomnianego przez nasze władze lotniska. Od pracownika lotniska dowiedzieliśmy się między innymi, że wg. zapewnień władz Województwa Warmińsko - Mazurskiego już w 2013 roku zobaczymy pierwsze samoloty. Lotnisko do 2014 roku musi rozliczyć się z inwestycji przeprowadzonych na jego terenie. O dziwo terminal pasażerski nie będzie znajdować się w miejscu starego, czyli obok wieży, lecz będzie umiejscowiony przy podejściu RWY 20. Linie lotnicze, które są zainteresowane lotami na Szymany to głównie irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair oraz narodowe linie lotnicze Finlandii – Finnair. Po spędzeniu jeszcze chwili przy oknach i obejrzeniu rozpościerającego się od prawej do lewej strony widoku pasa startowego pokrytego śniegiem opuściliśmy to niezwykłe miejsce. Po chwili byliśmy już w samochodzie, jeszcze tylko ostatnie spojrzenie na przeogromny teren pokryty śniegiem i czas wracać do domu.

     Ktoś kiedyś powiedział, że kilometr autostrady to droga donikąd, ale kilometr pasa startowego to droga na cały świat. Biorąc pod uwagę aktualny stan techniczny pasa startowego w Szymanach, ten kilometr nowo położonego pasa, wraz z odnowieniem dotychczasowej drogi startowej stworzyłby prawdziwą „bramę” do rozwoju naszego przepięknego regionu. Widać, że lotnisko jakby czeka na swój wielki powrót do grona najważniejszych lotnisk regionalnych w Polsce. Niestety jak na razie lotnisko jest lotniskiem tylko z nazwy. Szkoda, bo może być to naprawdę perełka wśród polskich lotnisk, biorąc pod uwagę położenie i walory turystyczne Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Zdajemy sobie sprawę, że być może już nigdy nie uda nam się zobaczyć tego „serca” lotniska w Szymanach z tak bliska, dlatego też naszą wycieczkę będziemy wspominać z wielkim sentymentem i z myślą, że może powstanie tu kiedyś przepiękne lotnisko, które zachwycać będzie turystów z całego świata.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć.


Marcin Jankowski

rss   E–mail: kontakt  © by WMSpotters 2009-2017   Grafika & php: Michał Pyzel